Köpvillkor

Senast uppdaterad: 15 april 2025

Handla hos oss

Säker betalning

Enkel och säker betalning via Svea checkout, bankgiro, faktura eller med kort i butik. Du kan läsa mer om Svea-betalningar.

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning (emballage kan tillkomma för vissa produkter). Det står på produktsidan om en sådan avgift tillkommer.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Vi har inte längre kontanthantering.

Företagsfaktura: 

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller [email protected]. Dataskyddsombud nås på [email protected].

Gratis offert

Vi uppmuntrar dig varmt att skicka in en offertförfrågan till oss! Det är kostnadsfritt, och vi lägger stor vikt vid att ta fram noggrant genomarbetade offerter baserade på din förfrågan. Vår ambition är alltid att ge dig en tydlig, korrekt och relevant kostnadsbild inför ett eventuellt köp.

Samtidigt vill vi vara tydliga med att en offert inte är juridiskt bindande och att räknefel, felskrivningar eller andra oförutsedda avvikelser kan förekomma, trots våra största ansträngningar. Eftersom offertarbetet är kostnadsfritt ligger det slutgiltiga ansvaret för att kontrollera innehållet hos dig som kund.

Vi rekommenderar att du noggrant granskar:

  • Angivna längder, kulörer och antal

  • Alla kostnadsuppskattningar och totala summor

  • Att offerten stämmer överens med din ursprungliga förfrågan

Om du upptäcker något som verkar oklart, avvikande eller felaktigt – kontakta oss direkt. Vi hjälper dig gärna att justera eller förklara offerten så att den blir korrekt och anpassad efter dina behov.

Genom att syna detaljerna i offerten kan vi tillsammans säkerställa att både leverans och prisbild motsvarar dina förväntningar.

Produkter & Information på hemsidan

Material
Produkterna på vår hemsida är främst stålprodukter om inte annat anges i beskrivningen av produkten. Är du osäker på vilket material produkten är tillverkad av så kontakta oss gärna för mer information. Vissa produkter går att beställa i exempelvis aluminium, aluzink, galv och ZinkMagnesium. De senast nämna produkterna har dagspriser och kan normalt inte köpas direkt i vår butik (undantag finns men då står det tydligt att det är aluminium). Vi tar gärna fram en gratis offert om du önskar pris på aluminium, aluzink, galv eller zinkmagnesium.

Plåtbeslag, takgenomföringar och specialkulörer
Våra plåtbeslag tillverkas som standard i stål med längden 2 m som standard. Det framgår under produktbeskrivningarna vilka längder våra beslag har och vilken typ av material det är. Plåtbeslag som heter variabel där du själv väljer mått på produkten är någon som tillverkas efter order. Det är inte en lagerstandard som har retur/ångerrätt. Specialkulörer är kulörer som ej är lagerstandard. Produkter som ej är lagerstandard tillverkas efter order och där gäller ingen retur eller ångerrätt då produkten tillverkas specifikt för att passa ditt objekt. Takgenomföringar är ej lagerstandard heller och tillverkas endast efter order.

Kulörer och illustrationer

Observera att produktbilder, kulörvyer och andra digitala illustrationer som visas i vår webbutik endast är vägledande. Kulörer kan återges olika beroende på skärmtyp, ljusinställningar, enhet och tekniska faktorer, och avviker därför ofta från verkligheten.

För att få en bättre uppfattning om kulören i verklig miljö rekommenderar vi att du beställer hem ett kulörprov. Det ger en viss vägledning, men bör inte ses som en exakt representation. Kulörens upplevelse kan variera beroende på:

  • Inomhus- eller utomhusljus

  • Ytans storlek

  • Omgivande material och färger

Det som ser bra ut i liten skala kan upplevas helt annorlunda på en större yta utomhus.

Eftersom en stor del av vår försäljning sker via e-handel är det särskilt viktigt att du som kund själv säkerställer att vald kulör motsvarar dina förväntningar innan beställning. Vi ansvarar inte för eventuella skillnader mellan upplevd och faktisk kulör när beställningen grundas på digitala bilder.

Garantier

Garantier för våra produkter varierar beroende på material, ytbehandling och tillverkare. Aktuella garantitider och villkor anges vid respektive produkt i vår webbutik. Som vägledning gäller vanligtvis följande:

  • Kulörgaranti: 10, 15 eller 20 år

  • Rostskyddsgaranti: 10 till 50 år mot genomrostning

Om garantidokument inte är tillgängliga direkt under produktbeskrivningen hänvisar vi till respektive tillverkares webbplats, där fullständiga villkor finns att ladda ner. I vissa fall kan även dokumentation erhållas från SSAB.

Kunden ansvarar själv för att ta del av garantivillkoren innan köp eller montage.

Undantag och begränsningar

  • Aluzink: Produkten omfattas inte av någon garanti.

  • Galvaniserat stål: Produkten omfattas inte av någon garanti.

  • Zinkmagnesium: Produkten omfattas inte av någon garanti.

Observera att garantin endast gäller vid korrekt hantering, förvaring och montering enligt tillverkarens anvisningar. Fel eller skador som uppstår till följd av avvikelse från dessa anvisningar omfattas inte av garanti.

Avbeställning order

När en offert från oss bekräftas av dig som kund betraktas den som ett bindande avtal och omvandlas omedelbart till en order. Ordern placeras därefter i tillverkningskö och hanteras enligt våra produktionsrutiner.

Om ordern avser måttanpassade längder, produkter tillverkade efter ritning eller andra specialanpassade artiklar, kan den inte avbeställas efter att produktionen har påbörjats. Dessa produkter tillverkas unikt för ditt tak och saknar återförsäljningsvärde för annan kund.

Avbeställning är endast möjlig innan produktionen påbörjats, och det är därför mycket viktigt att du som kund noggrant granskar offerten innan du godkänner den. Tänk särskilt på mått, material, antal, kulör och tillbehör.

Observera att ledtiden från orderläggning till faktisk produktion varierar beroende på leverantörens kapacitet och produktionsschema. Vissa produkter har fasta tillverkningsdagar, medan andra kan gå till produktion redan nästkommande arbetsdag efter beställning – även om preliminärt utleveransdatum är satt längre fram. Ett preliminärt leveransdatum anger inte när produktionen sker utan endast när leveransen förväntas lämna lagret eller tillverkaren.

Ångerrätt

Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp, beroende på hur du gjorde köpet. Ångerrätten gäller både varor och tjänster.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.
När du utnyttjat din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Avtalet gäller ej specialtillverkad vara som exempelvis takplåt som alltid tillverkas efter order med den specifika längden du väljer, måttanpassade plåtdetaljer, plåtdetaljer som du väljer mått på, takgenomföringar (huvar, skorstensbeslag, taklucka etc) ångerrätten gäller alltså inte. Produkter som är specialtillverkade har information under beskrivning i vår butik. Produkter där du själv väljer måttet för tillverkning är också en specialtillverkad vara. Ett annat undantag är specialkulörer som ej är lagerstandard.

Konsumentverkat har nytting information som du kan ta del av för att se vad som gäller vid returer. Läs mer

Anpassade ordrar

Vid beställning måttanpassar vi takplåtens längd enligt de mått du som kund anger för ditt tak. Takplåten kapas aldrig på bredden, då breddmåttet kan variera mellan nock och takfot. Om breddkapning behövs, sker detta på plats i samband med montering och är kundens ansvar.

Om särskilda plåtdetaljer eller specialbeslag krävs, kan dessa tillverkas efter ritning. Det är då viktigt att du som kund själv uttryckligen informerar oss om behovet och tillhandahåller ritningar eller mått. Om inget sådant underlag lämnats, beräknas offerten och ordern med standardbeslag enligt våra normala rekommendationer.

Vi beräknar materialåtgång – inklusive takplåt, detaljer och tillbehör – efter bästa förmåga baserat på den information vi fått. Det är dock kundens ansvar att:

  • Noggrant kontrollera den offert och order som skickas

  • Verifiera att angivna antal, längder och produkter stämmer mot det faktiska taket

  • Säkerställa att inga viktiga detaljer saknas eller är felaktiga

Vi reserverar oss för att en offert kan innehålla fel eller antaganden som inte stämmer exakt med verkliga förhållanden. Genom att som kund syna och godkänna offerten bekräftar du att specifikationen är korrekt för just ditt tak.

Leveranser & Returer

Leveranstid & Information

Leveranstiden på takplåt som vi har på lager är 2-4 dagar (kan vara längre). Om beställningen gäller takplåt/beslag med specialtillverkade längder så är normalt leveranstiden 1 vecka (kan vara längre). Leveranstiden på beslag och tillbehör är 2-4 dagar (kan vara längre). Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.

Längder över 2.3 m kräver att mottagaren kan lossa med traktor eller truck. Finns ej möjlighet att lossa så levereras din order till närmaste terminal. Längd under 2,3 m kan chauffören lossa med en vanlig pallyftare (i vissa fall kan chauffören neka en utkörning om han anser att pallen är för lång ändå). Plåtgrossisten står ej för utkörning med kranbil om det inte anges i offerten. Fraktbilen måste ha fritt utrymme att kunna köra fram din order för leverans. Din order går till närmaste terminal om framkomligheten är för begränsad eller om chauffören nekar utkörning pga längd.

Framkomlighet
För att Schenker ska kunna leverera längre plåtar så har de ibland lastbil med släp. Förutsättningarna för att en sådan leverans ska kunna ske är att lastbilen har plats att vända. Om framkomligheten är för begränsad så kan det bli så att leveransen går till närmaste terminal istället. Alternativt så lastar chauffören av din order på närmast lämpliga plats.

När du tar emot din leverans
Syna materialet, emballaget och produkten noggrant så att det inte finns några fraktskador. Om du ser en skada någonstans är det viktigt att du påpekar detta till chauffören som kan notera det på fraktsedeln. Det är viktigt att det blir en notering gjord för att vi ska kunna driva ett skadeärende mot Schenker/DHL för att få ersättning för skadorna. Läs mer längre ned på sidan under skador. OBS! Montera ej skadade produkt då vi som leverantör eventuellt behöver leverera nya produkter.

Leverans utan mottagare på plats
Vi rekommenderar alltid att du är på plats vid mottagandet av din order. Det är viktigt för att kunna påvisa eventuella skador eller saknade detaljer. Om du som mottagare kommit överens med fraktbolaget om att de kan lämna din order utan kvittens (att du inte är på plats) så gäller följande:
Skadeanmälan eller anmälan om borttappad gods blir väldigt svårt att genomföra. I det flesta fall så kommer Schenker att neka en sådan reklamation. Reklamationen får du själva sköta mot fraktbolaget. Vi hjälper normalt kunden med reklamationer men ej i det här fallet då arbetet med reklamationen i de flesta fall blir nekat.

Orderbekräftelse
På din orderbekräftelse som du har fått så kan det förekomma att det står en leveranstid. Det datumet är samma datum som din order kom in till oss.
I vårt system så måste det stå ett leveransdatum på orderbekräftelserna. Vi kan ej ge en exakt leveransdag eftersom vi använder ett utomstående fraktbolag så det är anledningen till att orderbekräftelsens förutsatta leveranstid ej stämmer.

Kranbilsleverans
Har du ingen truck eller lastmaskin på leveransadressen så kan vi lösa utkörningen med Schenkers kranbil. Kostnaden för kranbilsleveranser varierar beroende på hur långt ifrån terminalen du bor.

Schenker tar 1500kr/timme e+ moms för en kranbilsutkörning och tiden beräknas till och från terminalen. Det betyder att om du bor 1 timme från terminalen så är det 2 timmar som kranbilen beräknas efter.

Vid leverans så lyfter kranbilen av din order på anvisad plats eller så nära den angivna platsen som möjligt. Kranen kan vara begränsad beroende på armens längd och vikten på din order.

Båttransport & Leverans ut till en ö

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse levererar vi till närmsta möjliga adress med kaj/brygga på fastlandet, enligt våra fraktpartners distributionsvillkor. Kunden ansvarar för att ange korrekt leveransadress samt att mottagandet sker på angiven plats.

Vidare transport från fastlandet till ön bekostas och ombesörjs av kunden själv, och ligger helt utanför Plåtgrossistens och fraktbolagets ansvar.

Vid leveranser till Gotland sker distribution som vanligt med biltransport enligt gällande fraktvillkor för produkten.

Försenade leveranser

Vi anlitar externa fraktbolag (såsom Schenker eller DHL) för att transportera våra produkter, och därmed kan Plåtgrossisten inte hållas ansvarig för eventuella förseningar eller avvikelser från aviserad leveransinformation. Eventuella överenskommelser mellan kund och transportör ligger helt utanför vårt kontrollområde.

Vi ansvarar inte för följdkostnader som kan uppstå till följd av en försenad leverans, inklusive – men inte begränsat till – kostnader för:

  • Anlitad arbetskraft (t.ex. snickare eller plåtslagare)

  • Ett öppet eller ofullständigt tak

  • Väderpåverkan

  • Förlorad arbetstid

  • Ställningshyra eller andra externa kostnader

För att undvika onödiga merkostnader rekommenderar vi starkt att allt material är levererat och kontrollerat innan montering påbörjas eller hantverkare bokas.

Frakttid och borttappade sändningar

Eftersom vi är beroende av externa fraktbolag kan vi inte garantera en specifik leveranstid. Fraktbolagen har enligt sina villkor upp till 30 dagar på sig att genomföra en leverans. I praktiken sker leveranser normalt inom cirka 2–6 arbetsdagar från det att produkten lämnat vårt lager eller leverantörens.

Vid borttappad försändelse har fraktbolaget 30 dagar på sig att spåra och återfinna godset. Först efter att denna tidsfrist passerat kan en ersättningsleverans skickas och/eller ersättning betalas ut.

Mer information om hur våra leveranser fungerar.

Avisering, terminalhyra och utebliven leverans

När vi bokar frakter med Schenker eller DHL ingår en aviseringstjänst, vilket innebär att transportbolaget försöker kontakta dig som kund för att boka leveransdag eller informera om avhämtning. Vi betalar en avgift för denna tjänst i samband med varje fraktbokning.

Om fraktbolaget inte lyckas nå dig, skickar de ett meddelande till oss om att sändningen är “outlöst”. Vi kontaktar dig då med information om hur du själv kontaktar transportören för att boka en leverans- eller avhämtningsdag.

Terminalhyra vid fördröjt mottagande

Om ingen kontakt har upprättats med fraktbolaget inom kort tid efter avisering, påbörjas normalt debitering av terminalhyra från dag 3. Denna avgift baseras på sändningens volym och kan uppgå till 75–800 kr per dag. Dessa kostnader faktureras till oss och vidarefaktureras till dig som kund.

Retur och extra kostnader

Om sändningen inte har hämtats eller kunnat levereras inom 14 dagar returneras den automatiskt till avsändaren. Vid retur debiteras en returkostnad av fraktbolaget, vilken du som kund är betalningsansvarig för.

För att undvika extra kostnader är det mycket viktigt att du besvarar aviseringen från fraktbolaget i god tid och kommer överens om en leverans- eller avhämtningsdag.

Information om terminaler

Avhämtning på terminal
På terminalen hos fraktbolaget får man hjälp med lastning av sin order till exempelvis släpvagn. Din order kan ligga på terminalen i 3 dagar innan fraktbolaget debiterar en terminalhyra. Endast beställaren kan hämta ut en order på terminalen. Om någon ska hämta din order till dig så behöver vi meddela fraktbolaget om vem som ska hämta det. Legitimation behövs normalt vid avhämtning för att säkerställa att rätt person hämtar ordern.

Vart finns terminalerna?
Schenker har många terminaler över hela Sverige men det är endast vissa terminaler som erbjuder hjälp med lastning. Schenker har en lista på vilka terminaler som erbjuder den här typen av kundservice. Du kan hitta den listan på Schenkers sida men också här på våran sida under leveranser.

Vad behöver jag för att hämta min order?
Schenker kommer att kontakta dig när din order finns att hämta. Det du behöver är ditt sändningsnummer för att kunna lösa ut din order på terminalen. Sändningsnummer/Sändningsid kan du få av oss vid en kontakt.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt. Om så är fallet betalar vi den nya frakten från oss till dig. När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss. Ej utlöst sändning debiteras med den fraktkostnad som du betalat. (gäller paket). Ej utlöst sändning där vi skickat större kollin där flakmeter beräknats så debiteras hela fraktkostnaden.

Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddela om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så-kallade ersättningsvaror.

Konsumentverkat har nytting information som du kan ta del av för att se vad som gäller vid returer. Läs mer

Fraktkostnad vid avhämtning vårt lager

Vi lagerför en stor mängd produkter men specialtillverkad takplåt behöver levereras till oss från en av våra leverantörer.

Fraktfria produkter som vi beställer till vårt lager:
Plåtprofiler från Dala-Profil.
Takavvattning från Wijo.
Taksäkerhet.

Produkter där frakt debiteras vid avhämtning hos oss:
Plåtprofiler från Profilplåt (varierande beroende på vikt och längd.)
Plåtprofiler från Plannja (585kr + moms)

Hämta på vårt lager

Vid avhämtning av takplåt sker lastning med truck. För att vi ska kunna genomföra lastningen på ett säkert och effektivt sätt behöver du som kund tillhandahålla ett lämpligt släp.

Vi rekommenderar starkt att du använder en öppen, rejäl släpvagn utan kåpa eller höga grindar, eftersom sådana konstruktioner försvårar lastningen, ökar risken för skador på materialet och förlänger hanteringstiden.

Släpet bör ha tillräckligt lastutrymme för att rymma hela plåtens längd. Du som kund ansvarar för att transporten kan genomföras på ett säkert sätt. Om vi bedömer att din transportlösning inte är lämplig för säker lastning, kan vi neka att genomföra lastningen.

Läs mer om att hämta hos oss

Skador, felaktig produkt & tvist

När du tar emot din order & Kvittering

När du tar emot din leverans
Syna materialet, emballaget och produkten noggrant så att det inte finns några fraktskador. Om du ser en skada någonstans är det viktigt att du påpekar detta till chauffören som kan notera det på fraktsedeln. Det är viktigt att det blir en notering gjord för att vi ska kunna driva ett skadeärende mot Schenker/DHL för att få ersättning för skadorna.

Gå igenom produkterna du fått levererade så att alla produkter är med i leveransen. På fraktsedeln står hur många kolli som ska vara med i leveransen. Se över så att alla kollin blivit levererade. Om något kolli saknas så ska chauffören notera det på fraktsedeln. Fraktsedeln behövs för att göra en förlustanmälan, skadeanmälan etc.

Vikten av att underteckna leveranskvitton – Din försäkran om leveransens tillstånd
När du tar emot en leverans är det av yttersta vikt att förstå att din underskrift på leveranskvittot är mer än bara en formell handling. Den utgör din officiella bekräftelse på att du har mottagit leveransen i det skick den är i vid leveranstidpunkten. Här är varför det är så viktigt:

1. Acceptans av leveransen:
När du skriver under leveranskvittot, indikerar det att du har accepterat leveransen. Det innebär att du godkänner att varorna är i gott skick och överensstämmer med din beställning. Om du inte noga granskar leveransen innan du skriver under, kan det bli svårt att senare hävda att varorna var skadade eller bristfälliga vid leverans.

2. Bevis för tillståndet vid leverans:
Leveranskvittot fungerar som bevis på varans tillstånd vid tidpunkten för leverans. Om det senare uppstår tvister om eventuella skador eller fel på varan, kommer leveranskvittot att användas som referenspunkt för att fastställa om skadan eller felet uppstod under transporten eller efter leveransen.

3. Svårighet att få ersättning för skador:
Om du undertecknar leveranskvittot utan att notera eventuella skador eller fel på varorna, kan det vara svårt att få någon ersättning för dessa skador i efterhand. Många transportföretag kräver att eventuella skador rapporteras omedelbart vid leveranstidpunkten. Att upptäcka skador efter att du har undertecknat kvittot kan göra det betydligt svårare att få rättmätig ersättning.

Så, vad bör du göra?

För att skydda dig själv och din investering, följ dessa riktlinjer:

  1. Granska noga: Inspektera leveransen noga innan du skriver under. Notera eventuella skador eller fel på varan.
  2. Dokumentera skador: Om du upptäcker skador eller fel, dokumentera dem så noggrant som möjligt. Ta bilder och anteckna skadans omfattning.
  3. Rapportera skador: Rapportera omedelbart eventuella skador eller fel till transportören och leverantören. Följ deras riktlinjer för att rapportera och dokumentera problemen.
  4. Skriv med reservationsklausul: Om du är osäker på varans skick, kan du skriva under kvittot med en reservationsklausul som indikerar att du accepterar leveransen under förbehåll om eventuella skador. Detta ger dig möjlighet att undersöka varorna närmare innan du accepterar dem fullt ut.

Genom att vara uppmärksam och agera noggrant vid leverans kan du undvika många potentiella problem och säkerställa att du får de varor du förväntar dig i gott skick.

4. Leverans utan kvittens:
Att ta emot en leverans utan att kräva en kvittens är en riskabel affär som kan leda till svårigheter när det gäller att få ersättning för eventuella problem med varorna. Här är varför det är en risk och vad du bör vara medveten om:

Ingen bevisning om leveransen:
När du inte begär eller skriver under en leveranskvittens, finns det ingen officiell dokumentation som bekräftar att du har tagit emot varorna. Detta innebär att du kan sakna bevis på att leveransen någonsin ägde rum om det uppstår tvister eller problem.

Svårigheter att bevisa skador eller fel:
Om varorna är skadade eller felaktiga vid leverans och du inte har en kvittens som visar deras skick vid den tidpunkten, kan det vara extremt svårt att bevisa att skadorna eller felen uppstod under transporten. Detta kan göra det komplicerat att få ersättning från transportören eller leverantören.

Vår rekommendation
Vi rekommenderar dig som kund att alltid vara på plats för att ta emot leveransen. Det är lättare att lösa eventuella problem om det finns officiell dokumentation av leveransen.

Kassering av skadad produkt
När vi har godkänt skadeärendet kommer vi att ersätta den skadade produkten med en ny. Produkten som inte går att använda ska kunden kassera.

Dina rättigheter vid fel på produkt

Om du upptäcker ett fel på en vara har du rätt att kräva att felet ska rättas till. Det kan till exempel göras genom att vi lagar varan eller att du får en ny. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen. Är det inte möjligt att varken reparera varan eller ge dig en ny kan det bli fråga om ett prisavdrag som motsvarar felet, eller att häva köpet. Det innebär att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka.

Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten.

Läs mer om konsumentköplagen
Här finns information från konsumentverket

Skadeanmälan

Om en leverans visar sig vara skadad vid mottagandet måste en skriftlig skadeanmälan göras till oss inom 7 kalenderdagar från leveransdatum, för att vi ska kunna starta ett ärende hos fraktbolaget (exempelvis Schenker eller DHL). Skador som anmäls senare än 7 dagar godkänns inte av fraktbolagen, och ersättning kan då inte utgå.

Därför är det mycket viktigt att du som kund noggrant kontrollerar leveransen direkt vid mottagandet, och att eventuella synliga skador noteras av chauffören på fraktsedeln innan du kvitterar leveransen. En fraktsedel utan skadeanmärkning innebär att varan betraktas som levererad i fullgott skick, och gör det omöjligt att i efterhand reklamera transportskador.

Om din leverans är skadad på grund av transport:
Kontakta oss snarast med dokumentation (bilder och beskrivning), så hjälper vi dig att hantera reklamationen enligt gällande rutiner.

Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Plåtgrossisten.se (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.

Kontaktuppgifter:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Reservationer

Reservationer och ansvarsbegränsningar
Vi förbehåller oss rätten att frånsäga ansvar för omständigheter som ligger utanför vår kontroll, såsom materialbrist, leveransförseningar, leverantörsproblem, transportstörningar eller andra händelser som klassificeras som force majeure. Vid sådana situationer gör vi alltid vårt yttersta för att minimera påverkan på dig som kund.

Vi kan inte hållas ansvariga för eventuella skador på din fastighet som uppstår till följd av försenade leveranser eller felaktigt gods (exempelvis skadad plåt eller saknade detaljer). Vi rekommenderar därför att du inte river det befintliga taket förrän hela leveransen mottagits och kontrollerats i sin helhet.

Observera att utlovade leveranstider är preliminära. I de flesta fall sker leverans inom 2–4 arbetsdagar från det att vi skickat ordern, men variationer förekommer då vi är beroende av externa fraktbolag som DHL och Schenker. På vissa orter sker leverans endast på särskilda veckodagar.

Vi reserverar oss för att fraktkostnaden som visas i kassan kan avvika från faktisk kostnad, särskilt vid beställning av skrymmande gods eller mycket långa plåtlängder. Om fraktkostnaden avviker väsentligt kommer vi att kontakta dig innan ordern hanteras vidare, så att du kan ta ställning till hur du vill gå vidare.

I vissa fall kan din order delas upp i flera leveranser. Detta sker för att vi ska kunna hålla priserna så låga som möjligt och samtidigt säkerställa kortast möjliga leveranstid. Vissa produkter skickas från vår leverantör, andra från vårt eget lager.

Vi reserverar oss för eventuella felplock vid packning som gör att takmontaget inte kan genomföras enligt plan. Självklart ersätter vi eventuella fel eller brister i ordern med korrekta produkter så snabbt som möjligt. Däremot ansvarar vi inte för kostnader som uppstår till följd av detta, såsom utebliven arbetskraft, försenade montage, ställningskostnader eller andra indirekta ekonomiska konsekvenser.

Viktigt: Du som kund ansvarar för att kontrollera att hela leveransen är komplett och korrekt innan du påbörjar montering eller anlitar hantverkare. Monteringsförberedelser, rivning av befintligt tak och inbokning av arbetskraft bör aldrig ske innan allt material är på plats och har granskats.

Information om vår chattbot

Vår chattbot är ett hjälpmedel som erbjuder vägledning och svar på vanliga frågor om våra produkter och tjänster. Den är utformad för att underlätta enklare informationssökning, men vi vill betona att all information från chattboten är generell och inte kan ersätta personlig rådgivning eller officiella källor.

Chattbotens svar kan vara förenklade eller i vissa fall felaktiga, särskilt när det gäller priser, lagerstatus, leveranstider eller monteringsanvisningar. För att säkerställa att du får korrekt och uppdaterad information hänvisar vi alltid till vår webbutik – där aktuella priser, produktspecifikationer och dokumentation finns tillgängliga.

Vid montering av produkter är det avgörande att du följer tillverkarens officiella monteringsanvisningar som medföljer produkten eller finns på vår hemsida. Råd från chattboten får aldrig ersätta dessa anvisningar. Vi ansvarar inte för felaktig användning som grundas på information från chattboten.

Observera: Webbutikens innehåll – inklusive priser, produktinformation och monteringsanvisningar – har alltid företräde framför information som lämnas av vår chattbot.

Behandling av personuppgifter (GDPR)

När du genomför en beställning hos oss behöver vi behandla dina personuppgifter, inklusive personnummer eller organisationsnummer, för att kunna administrera och fullfölja avtalet. Den rättsliga grunden för denna behandling är att uppfylla vårt avtal med dig som kund.

Genom att slutföra ett köp samtycker du till att vi registrerar och hanterar dina uppgifter i vårt ordersystem. Uppgifterna används för orderhantering, leverans, fakturering och, om tillämpligt, kreditbedömning i samarbete med våra betalningsleverantörer.

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Du har rätt att begära information om vilka uppgifter vi har registrerade om dig, samt begära rättelse eller radering av felaktiga eller irrelevanta uppgifter – förutsatt att det inte strider mot annan gällande lagstiftning (t.ex. bokföringslagen).

Vill du utöva någon av dina rättigheter eller få mer information om hur vi behandlar personuppgifter, vänligen kontakta oss via e-post.

Hantering av material & Förvaring

Förvaring

Efter att du mottagit din order ansvarar du som kund för att produkterna förvaras på ett korrekt sätt fram till montering. För att undvika skador på materialets ytbehandling är det viktigt att monteringen sker inom rimlig tid efter leverans.

Om förvaring krävs innan montering ska följande följas:

  • Förvara takplåt och plåtdetaljer inomhus i torr miljö i den mån det är möjligt.

  • Vid utomhuslagring ska materialet vara väl täckt med presenning och lagras med lutning för att undvika vattenansamling och kondensbildning.

  • God ventilation måste säkerställas under hela lagringstiden.

Observera att fukt, kondens eller bristfällig ventilation kan skada materialets beläggning. Skador som uppstår till följd av felaktig lagring betraktas som handhavandefel och omfattas inte av garanti.

Gåbarhet

Tunnplåtsprofiler är generellt inte avsedda att beträdas, och det finns inga garanterade värden för vad en viss plåtprofil klarar i form av punktbelastning. Därför måste all gång eller arbete på tak med tunnplåt ske med stor försiktighet och på egen risk.

Med ”gåbar” plåt avses en profil som tål försiktig gång i begränsad omfattning utan att deformeras eller få synliga intryckningar. Detta innebär dock inte att plåten är avsedd för regelbundet arbete eller belastning.

För att minimera risken för skador på plåten rekommenderas det alltid att man:

  • Går på eller i direkt anslutning till takläkten

  • Använder skyddsutrustning och tillfälliga gångbryggor där så krävs

  • Beträder takpanneprofiler i profilbotten för bästa bärighet

Skador som uppstår till följd av gång på tak betraktas som felaktig hantering och omfattas inte av garanti.

Montering

Följ monteringsanvisningen

För varje takprofil finns en specifik monteringsanvisning framtagen av tillverkaren. Dessa anvisningar är tillgängliga på vår hemsida under respektive produkt – gå till fliken Takplåt och välj din produkt, eller använd sökfunktionen för att hitta rätt anvisning.

Det är kundens ansvar att ta del av och följa tillverkarens monteringsanvisning i sin helhet. Anvisningen innehåller nödvändig information om korrekt montage, infästning, överlapp, tätning och andra kritiska moment för att produkten ska fungera som avsett.

Avvikelser från monteringsanvisningen kan leda till att garantin inte gäller.

Om du är osäker kring monteringen, kontakta oss eller tillverkaren direkt innan du påbörjar arbetet. De flesta frågor kan besvaras genom att noggrant läsa igenom monteringsanvisningen.

Montering enligt monteringsplan

För vissa takprodukter tillhandahåller leverantören en monteringsplan som visar hur takplåtarna ska placeras i rätt ordning. Om en sådan plan finns tillgänglig för din produkt, är det mycket viktigt att du har den till hands vid monteringen.

Monteringsplanen är utformad för att säkerställa att taket monteras korrekt och att samtliga plåtar räcker enligt den specifika beställningen. Om monteringsplanen inte följs finns en risk att taket inte går ihop korrekt, vilket kan leda till att material saknas eller behöver beställas i efterhand.

Vi ansvarar inte för fel eller brister som uppstår till följd av att monteringsplanen inte använts eller följts vid installation.

Taksäkerhet

Vid beställning och montering av taksäkerhetsprodukter – såsom snörasskydd, takbryggor och livlinefästen – är det viktigt att ta hänsyn till flera faktorer. Dessa inkluderar bland annat:

  • Vilken snözon fastigheten tillhör

  • Takets lutning och längd

  • Mängd och placering av säkerhetskomponenter

  • Eventuella myndighetskrav eller försäkringsvillkor

För att underlätta valet har vi tagit fram en särskild informationssida som fungerar som stöd vid beställning av taksäkerhetsprodukter. Det är dock kundens ansvar att säkerställa att valda produkter uppfyller gällande regler och är korrekt dimensionerade för det aktuella taket.

Vi erbjuder gärna vägledning, men tar inget ansvar för felaktig montering eller underdimensionering som beror på bristande information från kundens sida. Läs mer