Köpvillkor

Säker betalning

Enkel och säker betalning via Svea checkout, bankgiro, faktura eller med kort i butik. Du kan läsa mer om Svea-betalningar på  sveaekonomi.se.

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning (emballage kan tillkomma för vissa produkter). Det står på produktsidan om en sådan avgift tillkommer. Man kan välja alternativet utan moms i kundvagnen om man handlar på sidan som företag.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Vi har inte längre kontanthantering.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.

Du har inte ångerrätt om: Avtalet gäller ej specialtillverkad vara, ångerrätten gäller alltså inte. Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

När du utnyttjat din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Anpassade ordrar

Vi anpassar takplåtens längd vid en order enligt måtten på ditt tak. Takplåten kapas aldrig på bredden, det måste kunden själv kapa vid monteringen om det behövs. Anledningen till det är för att måttet kan skilja sig från nock och takfot. Specialbeslag kan tillverkas om kunden förmedlar det och skickar in ritningar efter hur de ska tillverkas. Har kunden ej förmdelat att specialbeslag ska tillverkas så beräknas taket med standardbeslag.

Vi beräknar efter bästa förmåga mängden av detaljer, tillbehör och takplåt som behövs för monteringen. Det ligger i kundens intresse att dubbelkolla offerten och ordern att det stämmer i antal och längder till sitt tak. Vi reserverar oss för att en offert kan innehålla fel.

Kulörer och illustrationer

Produktbilder med olika kulörer och andra illustrationer kan vara missvisande. Din bildskärm kan visa kulörerna på ett annorlunda vis än vad en annan bildskärm visar. Det kan också skilja sig från verkligheten.

Om du är osäker på vilken kulör du vill ha kan du beställa hem kulörprov så att du kan se hur de ser ut i verkligheten. Det kan vara en bra vädledning men man bör inte förlita sig helt på kulörproverna. Vad som ser bra ut på en liten yta inomhus kan se annorlunda ut på en stor yta utomhus.

Detta är något vi vill förmedla eftersom stor del av vår försäljning sker via vår e-butik.

Garantier

Garantier för de olika materialen och beläggningarna finns under produkten på sidan. Vanligtvis är garantierna 10 år, 15 år eller 20 år på kulören och 30 år för genomrostning.

Leveranser & Returer

Leveranstid & Information

Leveranstiden på takplåt som vi har på lager är 2-4 dagar (kan vara längre). Om beställningen gäller takplåt/beslag med specialtillverkade längder så är normalt leveranstiden 1 vecka (kan vara längre). Leveranstiden på beslag och tillbehör är 2-4 dagar (kan vara längre). Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.

Längder över 2.4 m kräver att mottagaren kan lossa med traktor eller truck. Finns ej möjlighet att lossa så levereras din order till närmaste terminal. Längd under 2,4 m kan chauffören lossa med en vanlig pallyftare. Plåtgrossisten står ej för utkörning med kranbil om det inte anges i offerten. Fraktbilen måste ha fritt utrymme att kunna köra fram din order för leverans. Din order går till närmaste terminal om framkomligheten är för begränsad.

Hämta vid terminal
Vid terminalen kan du få hjälp med lossning och lastning till exempelvis en släpvagn. Din order ligger kostnadsfritt på terminalen i 4 dagar innan Schenker tar ut en terminalhyra för godset. Terminalhyran efterfaktureras av oss till kunden vid ej uthämtat gods.

Framkomlighet
För att schenker ska kunna levera längre plåtar så har de ibland lastbil med släp. Förutsättningarna för att en sådan leverans ska kunna ske är att latbilen har plats att vända. Om framkomligheten är för begränsad så kan det bli så att leveransen går till närmaste terminal istället.

När du tar emot din leverans
Syna materialet, emballaget och produkten noggrannt så att det inte finns några fraktskador. Om du ser en skada någonstans är det viktigt att du påpekar detta till chauffören som kan notera det på fraktsedeln. Det är viktigt att det blir en notering gjord fär att vi ska kunna driva ett skadeärende mot Schenker/DHL för att få ersättning för skadorna.

Försenade leveranser

Många faktorer kan spela in då en leverans blivit försenad. Plåtgrossisten tar inget ansvar för att Schenker eller DHL inte kan leverera i tid eller bryter det som sagts mellan dig som kund och det som fraktbolaget har förmedlat. Plåtgrossisten tar heller inget ansvar för anlitad arbetskraft, ett öppet tak, väder, vind, ställningskostnader etc som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande pga av en försenad leverans eller skador. En sak att tänka på är att ha materialet på plats innan du anlitar en snickare eller plåtslagare som ska montera taket. (se också reservationer).

Mer information om hur våra leveranser fungerar.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt. Om så är fallet betalar vi den nya frakten från oss till dig. När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss. Ej utlöst sändning debiteras med den fraktkostnad som du betalat. (gäller paket). Ej utlöst sändning där vi skickat större kollin där flaktmeter beräknats så debiteras hela fraktkostnaden.

Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddela om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så-kallade ersättningsvaror.

Skador

Skadeanmälan

En skadeanmälan måste göras inom 7 dagar efter utförd leverans för att vi ska kunna skapa ett ärende till Schenker eller DHL. Skador som anmäls efter 7 dagar kommer Schenker och DHL att avskriva direkt. Det går alltså inte att få någon ersättning för en skada som är anmäld för sent.

Det är därför viktigt att du går igenom din leverans noggrant vid mottagande och ber chauffören notera skadorna på fraktsedeln. Finns ingen notering på fraktsedeln så ersätter inte fraktbolagen skadorna.

Har din order en skada som leveransbolaget orsakat?

När du tar emot din order

När du tar emot din leverans
Syna materialet, emballaget och produkten noggrannt så att det inte finns några fraktskador. Om du ser en skada någonstans är det viktigt att du påpekar detta till chauffören som kan notera det på fraktsedeln. Det är viktigt att det blir en notering gjord fär att vi ska kunna driva ett skadeärende mot Schenker/DHL för att få ersättning för skadorna.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella skador på ditt hus vid försenad leverans och eller eventuellt skadad plåt/plåtdetaljer. (Vi rekommenderar inte att ni river det gamla taket innan din order har levererats). Vi reserverar oss för eventuella förseningar av utlovad leveranstid. Oftast är leveranstiden 1-3 dagar men kan variera då vi använder oss av utomstående bolag som t ex DHL och Schenker.

Vi reserverar oss för att fraktkostnaden i e-handelns ordersystem inte alltid stämmer. Om en fraktkostnad i verkligheten skulle vara betydlig högre så meddelar vi kunden om det som får ta ett beslut om hur hen vill göra. Att fraktkostnaden ibland inte stämmer beror på att vi har så skrymmande gods. Långa längder till vissa orter kan bli väldigt mycket högre kostnad än andra orter.

Vi reserverar oss för att våra leveranser kan vara uppdelade. Vissa detaljer skickas ibland från leverantören och vissa detaljer direkt från vårt lager. Det är för att vi ska kunna hålla priserna så låga som möjligt för dig som kund.

Vi reserverar oss för att en leverans eventuellt kan ha felplockade detaljer som resulterar i att taket ej kan monteras. Vi ersätter såklart med plåt för att du ska kunna färdigställa taket. Men lika här så kan inte Plåtgrossisten ta ansvar för anlitad arbetskraft, ett öppet tak, väder, vind, ställningskostnader etc som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande. Vi rekommenderar att du har allt material på plats och att du går igenom ordern så att allt stämmer. När du har allt på plats och är redo för monteringen så kan du riva det gamla taket och börja montera det nya.

Vi kan inte ta ansvar för anlitad arbetskraft, ett öppet tak, väder, vind, ställningskostnader etc som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande pga av en försenad leverans eller skador. Det är ej möjligt för oss att ersätta dig ekonomiskt för den typen av kostnader. En sak att tänka på är att ha materialet på plats innan du anlitar en snickare eller plåtslagare som ska montera taket.

GDPR – PUL

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter och eller ditt organisationsnummer. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. Hantering av personuppgifter sköts enligt GDPR´s lagstadgade riktlinjer. Genom att ange personnummer i något av våra formulär eller i kassan så samtycker du till att vi får lagra ditt personnummer i vårt ordersystem.

Hantering av material & Förvaring

Förvaring

När du erhållit din order så bör produkterna monteras ganska omgående. Om du behöver förvara din plåt för en senare montering så ska den förvaras torrt.

Lagra i möjligaste mån din takplåt och dina plåtdetaljer inomhus. Vid utomhuslagring täcks materialet med presenningar. Om kondensrisk föreligger lagras paketen med lutning. Se till att god genomventilation erhålles.

Beläggningen kan bli förstörd när plåt förvaras fuktig under tid. Inga garantier gäller vid en felaktig förvaring.

Gåbarhet

Gåbarhet på tunnplåtsprofiler är svårt att definiera. Allmänt gäller att man skall iakttaga viss försiktighet vid gång och arbete på tunnplåtstak. Med gåbar plåt menas profil som tål försiktig gång utan att ta skada eller erhålla förfulande intryckningar. För säkerhets skull bör du alltid försöka gå på eller intill läkt. För takpannor gäller att alltid gå i profilbotten när du beträder taket.

Montering

Följ monteringsanvisningen

Monteringsanvisningar för takprofiler finns att hitta här på vår hemsida inne på den profilen du har köpt. Gå till fliken takplåt och leta dig fram till din produkt. Alternativt kan du använda vår sökfunktion för att hitta rätt.

Monteringsanvisningen ska följas vid monteringen då det är tillverkarens rekommendationer för hur profilen ska monteras. Har du frågor eller funderingar kan du ringa till oss eller direkt till tillverkaren för att få information. De mesta finns i monteringsanvisningen och går att läsa sig till.

Montering enligt monteringsplan

Vissa av våra leverantörer lämnar en monteringsplan för ditt tak. När du ska montera taket är det bra att ha den på plats så att du ser vilka plåtar som ska monteras vart. Följer man inte monteringsplanen så kan det ibland vara så att taket inte går ihop. Det kan då saknas en plåt när man börjar närma sig slutet på monteringen.