Köpvillkor

Handla hos oss

Säker betalning

Enkel och säker betalning via Svea checkout, bankgiro, faktura eller med kort i butik. Du kan läsa mer om Svea-betalningar på  sveaekonomi.se.

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning (emballage kan tillkomma för vissa produkter). Det står på produktsidan om en sådan avgift tillkommer. Man kan välja alternativet utan moms i kundvagnen om man handlar på sidan som företag.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Vi har inte längre kontanthantering.

Garantier

Garantier för de olika materialen och beläggningarna finns under produkten på hemsidan. Vanligtvis är garantierna 10 år, 15 år eller 20 år på kulören och 30 år – 50 år för genomrostning. Om det inte finns garantidokument under produkten du är intresserad av så finns det också att hämta hos leverantören direkt på deras hemsida. Vissa garantidokument finns också att få tag på hos SSAB.

Undantag från garantier
Aluzink är en produkt som vissa leverantörer lämnar garanti på och vissa gör det inte. Galvaniserade produkter har ingen garanti alls.

Avbeställning order

En offert som bekräftats av dig som kund blir till en order och hamnar direkt i en order-kö för tillverkning. En tillverkad order med måttanpassade längder eller som tillverkas efter kundens ritningar kan ej avbeställas. Ordern är då anpassad för ditt tak och kan ej säljas till någon annan kund. En order går självklart att avbeställa innan den är tillverkad.

Ledtiden från order till det att den tillverkas varierar beroende på leverantörens orderingång. Alla order hamnar i en order-kö och tillverkas därefter. Vissa plåtprofiler har specifika tillverkningsdagar. Ibland kan det gå så snabbt som att tillverkningen sker dagen efter lagd order. Det är därför viktigt att du som kund går igenom den offert du fått noggrant innan du lägger en order. Vissa leveranser kan ha ett preliminärt utleveransdatum, det betyder inte att takplåten tillverkas då utan kan innebära att takplåten tillverkas innan det preliminära utleveransdatumet.

Kulörer och illustrationer

Produktbilder med olika kulörer och andra illustrationer kan vara missvisande. Din bildskärm kan visa kulörerna på ett annorlunda vis än vad en annan bildskärm visar. Det kan också skilja sig från verkligheten.

Om du är osäker på vilken kulör du vill ha kan du beställa hem kulörprov så att du kan se hur de ser ut i verkligheten. Det kan vara en bra vägledning men man bör inte förlita sig helt på kulörproverna. Vad som ser bra ut på en liten yta inomhus kan se annorlunda ut på en stor yta utomhus.

Detta är något vi vill förmedla eftersom stor del av vår försäljning sker via vår e-butik.

Produkter & Information på hemsidan

Material
Produkterna på vår hemsida är främst stålprodukter om inte annat anges i beskrivningen av produkten. Är du osäker på vilket material produkten är tillverkad av så kontakta oss gärna för mer information. Vissa produkter går att beställa i exempelvis aluminium, aluzink, galv och ZinkMagnesium. De senast nämna produkterna har dagspriser och kan normalt inte köpas direkt i vår butik (undantag finns men då står det tydligt att det är aluminium). Vi tar gärna fram en gratis offert om du önskar pris på aluminium, aluzink, galv eller zinkmagnesium.

Plåtbeslag, takgenomföringar och specialkulörer
Våra plåtbeslag tillverkas som standard i stål med längden 2 m som standard. Det framgår under produktbeskrivningarna vilka längder våra beslag har och vilken typ av material det är. Plåtbeslag som heter variabel där du själv väljer mått på produkten är någon som tillverkas efter order. Det är inte en lagerstandard som har retur/ångerrätt. Specialkulörer är kulörer som ej är lagerstandard. Produkter som ej är lagerstandard tillverkas efter order och där gäller ingen retur eller ångerrätt då produkten tillverkas specifikt för att passa ditt objekt. Takgenomföringar är ej lagerstandard heller och tillverkas endast efter order.

 

Ångerrätt

Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp, beroende på hur du gjorde köpet. Ångerrätten gäller både varor och tjänster.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.
När du utnyttjat din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Avtalet gäller ej specialtillverkad vara som exempelvis takplåt som alltid tillverkas efter order med den specifika längden du väljer, måttanpassade plåtdetaljer, plåtdetaljer som du väljer mått på, takgenomföringar (huvar, skorstensbeslag, taklucka etc) ångerrätten gäller alltså inte. Produkter som är specialtillverkade har information under beskrivning i vår butik. Produkter där du själv väljer måttet för tillverkning är också en specialtillverkad vara. Ett annat undantag är specialkulörer som ej är lagerstandard.

Konsumentverkat har nytting information som du kan ta del av för att se vad som gäller vid returer. Läs mer

Anpassade ordrar

Vi anpassar takplåtens längd vid en order enligt måtten på ditt tak. Takplåten kapas aldrig på bredden, det måste kunden själv kapa vid monteringen om det behövs. Anledningen till det är för att måttet kan skilja sig från nock och takfot. Specialbeslag kan tillverkas om kunden förmedlar det och skickar in ritningar efter hur de ska tillverkas. Har kunden ej förmedlat att specialbeslag ska tillverkas så beräknas taket med standardbeslag.

Vi beräknar efter bästa förmåga mängden av detaljer, tillbehör och takplåt som behövs för monteringen. Det ligger i kundens intresse att dubbelkolla offerten och ordern att det stämmer i antal och längder till sitt tak. Vi reserverar oss för att en offert kan innehålla fel. Du som kund har ett ansvar att syna de offererade detaljerna så att det stämmer med ditt tak.

Gratis offert

Vi lägger stor vikt vid noggrannhet och noggrant genomförande av våra offerter för att ge dig bästa möjliga information.

Däremot vill vi poängtera att vi trots våra bästa ansträngningar kan råka ut för räknefel eller andra oförutsedda faktorer som påverkar den slutliga kostnaden. Eftersom vi inte tar någon kostnad för själva offertarbetet, ligger det slutliga ansvaret för att granska och syna offerten hos dig som kund. Vi uppmuntrar dig att noggrant gå igenom alla detaljer och priser i offerten för att säkerställa att allt stämmer överens med dina förväntningar.

Om du upptäcker några avvikelser, fel eller har frågor angående offerten, tveka inte att kontakta oss. Vi är mer än glada att förklara och korrigera eventuella misstag för att säkerställa att du får den mest exakta offert som möjligt.

Utöver att syna kostnadsuppskattningen är det av yttersta vikt att noga granska och verifiera detaljer som längder, kulörer och antal som specificeras i offerten. Genom att noggrant gå igenom dessa parametrar kan vi tillsammans se till att dina behov och förväntningar tillgodoses på bästa möjliga sätt.

Leveranser & Returer

Leveranstid & Information

Leveranstiden på takplåt som vi har på lager är 2-4 dagar (kan vara längre). Om beställningen gäller takplåt/beslag med specialtillverkade längder så är normalt leveranstiden 1 vecka (kan vara längre). Leveranstiden på beslag och tillbehör är 2-4 dagar (kan vara längre). Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.

Längder över 2.3 m kräver att mottagaren kan lossa med traktor eller truck. Finns ej möjlighet att lossa så levereras din order till närmaste terminal. Längd under 2,3 m kan chauffören lossa med en vanlig pallyftare (i vissa fall kan chauffören neka en utkörning om han anser att pallen är för lång ändå). Plåtgrossisten står ej för utkörning med kranbil om det inte anges i offerten. Fraktbilen måste ha fritt utrymme att kunna köra fram din order för leverans. Din order går till närmaste terminal om framkomligheten är för begränsad eller om chauffören nekar utkörning pga längd.

Framkomlighet
För att Schenker ska kunna leverera längre plåtar så har de ibland lastbil med släp. Förutsättningarna för att en sådan leverans ska kunna ske är att lastbilen har plats att vända. Om framkomligheten är för begränsad så kan det bli så att leveransen går till närmaste terminal istället. Alternativt så lastar chauffören av din order på närmast lämpliga plats.

När du tar emot din leverans
Syna materialet, emballaget och produkten noggrant så att det inte finns några fraktskador. Om du ser en skada någonstans är det viktigt att du påpekar detta till chauffören som kan notera det på fraktsedeln. Det är viktigt att det blir en notering gjord för att vi ska kunna driva ett skadeärende mot Schenker/DHL för att få ersättning för skadorna. Läs mer längre ned på sidan under skador. OBS! Montera ej skadade produkt då vi som leverantör eventuellt behöver leverera nya produkter.

Leverans utan mottagare på plats
Vi rekommenderar alltid att du är på plats vid mottagandet av din order. Det är viktigt för att kunna påvisa eventuella skador eller saknade detaljer. Om du som mottagare kommit överens med fraktbolaget om att de kan lämna din order utan kvittens (att du inte är på plats) så gäller följande:
Skadeanmälan eller anmälan om borttappad gods blir väldigt svårt att genomföra. I det flesta fall så kommer Schenker att neka en sådan reklamation. Reklamationen får du själva sköta mot fraktbolaget. Vi hjälper normalt kunden med reklamationer men ej i det här fallet då arbetet med reklamationen i de flesta fall blir nekat.

Orderbekräftelse
På din orderbekräftelse som du har fått så kan det förekomma att det står en leveranstid. Det datumet är samma datum som din order kom in till oss.
I vårt system så måste det stå ett leveransdatum på orderbekräftelserna. Vi kan ej ge en exakt leveransdag eftersom vi använder ett utomstående fraktbolag så det är anledningen till att orderbekräftelsens förutsatta leveranstid ej stämmer.

Kranbilsleverans
Har du ingen truck eller lastmaskin på leveransadressen så kan vi lösa utkörningen med Schenkers kranbil. Kostnaden för kranbilsleveranser varierar beroende på hur långt ifrån terminalen du bor.

Schenker tar 1500kr/timme e+ moms för en kranbilsutkörning och tiden beräknas till och från terminalen. Det betyder att om du bor 1 timme från terminalen så är det 2 timmar som kranbilen beräknas efter.

Vid leverans så lyfter kranbilen av din order på anvisad plats eller så nära den angivna platsen som möjligt. Kranen kan vara begränsad beroende på armens längd och vikten på din order.

Försenade leveranser

Många faktorer kan spela in då en leverans blivit försenad. Plåtgrossisten tar inget ansvar för att Schenker eller DHL inte kan leverera i tid eller bryter det som sagts mellan dig som kund och det som fraktbolaget har förmedlat. Plåtgrossisten tar heller inget ansvar för anlitad arbetskraft, ett öppet tak, väder, vind, ställningskostnader etc som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande p.g.a. av en försenad leverans eller skador. En sak att tänka på är att ha materialet på plats innan du anlitar en snickare eller plåtslagare som ska montera taket. (se också reservationer).

Eftersom vi använder oss av ett utomstående fraktbolag kan vi ej garantera en leveranstid. Fraktbolaget har 30 dagar på sig att leverera en produkt. Normalt går det mycket snabbare än så. Våra leveranser brukar kunna levereras inom ca 2-6 arbetsdagar från att det skickats från oss eller från en leverantör.

Om fraktbolaget har tappat bort en sändning har de 30 dagar på sig att söka efter produkten. Därefter ersätter fraktbolaget de borttappade produkterna och vi kan skicka nya.

Mer information om hur våra leveranser fungerar.

Aviseringar & Outlösta sändningar

När vi bokar våra frakter med Schenker och DHL så betalar vi alltid in en avgift för att de ska avisera dig. Om de inte lyckas nå dig så kontaktar de oss med ett meddelande om outlöst sändning. Vi kontaktar då dig med uppgifter för hur du ska kontakta Schenker/DHL för att bestämma en leveransdag.

Om Schenker/DHL inte lyckats med att nå dig så kommer de att skicka en påminnelse och sedan ett mail till oss om att sändningen ej blivit hämtad/utkörd. Från och med 3 dagen som din order ligger kvar på terminalen så debiterar Schenker en terminalhyra. Hur hög debitering det blir beror på volymen på ordern. Det kan vara från allt 75kr/dag till 800kr/dag. Det är därför viktigt att du kommer överens med Schenker om leveransdag eller avhämtningsdag för din order när avisering sker.

Din order kommer att returneras till avsändaren efter 14 dagar. Fraktbolaget debiterar då också kostnaden för returen som vi i vår tur behöver fakturera dig som kund.

Båttransport & Leverans ut till en ö

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse så levererar vi till närmaste adress med brygga på fastlandet. Kunden förser oss med korrekt adress. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Information om terminaler

Avhämtning på terminal
På terminalen hos fraktbolaget får man hjälp med lastning av sin order till exempelvis släpvagn. Din order kan ligga på terminalen i 3 dagar innan fraktbolaget debiterar en terminalhyra. Endast beställaren kan hämta ut en order på terminalen. Om någon ska hämta din order till dig så behöver vi meddela fraktbolaget om vem som ska hämta det. Legitimation behövs normalt vid avhämtning för att säkerställa att rätt person hämtar ordern.

Vart finns terminalerna?
Schenker har många terminaler över hela Sverige men det är endast vissa terminaler som erbjuder hjälp med lastning. Schenker har en lista på vilka terminaler som erbjuder den här typen av kundservice. Du kan hitta den listan på Schenkers sida men också här på våran sida under leveranser.

Vad behöver jag för att hämta min order?
Schenker kommer att kontakta dig när din order finns att hämta. Det du behöver är ditt sändningsnummer för att kunna lösa ut din order på terminalen. Sändningsnummer/Sändningsid kan du få av oss vid en kontakt.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt. Om så är fallet betalar vi den nya frakten från oss till dig. När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss. Ej utlöst sändning debiteras med den fraktkostnad som du betalat. (gäller paket). Ej utlöst sändning där vi skickat större kollin där flakmeter beräknats så debiteras hela fraktkostnaden.

Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddela om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så-kallade ersättningsvaror.

Konsumentverkat har nytting information som du kan ta del av för att se vad som gäller vid returer. Läs mer

Fraktkostnad vid avhämtning vårt lager

Vi lagerför en stor mängd produkter men specialtillverkad takplåt behöver levereras till oss från en av våra leverantörer.

Fraktfria produkter som vi beställer till vårt lager:
Plåtprofiler från Dala-Profil.
Takavvattning från Wijo.
Taksäkerhet.

Produkter där frakt debiteras vid avhämtning hos oss:
Plåtprofiler från Profilplåt (varierande beroende på vikt och längd.)
Plåtprofiler från Plannja (585kr + moms)

Skador, felaktig produkt & tvist

När du tar emot din order & Kvittering

När du tar emot din leverans
Syna materialet, emballaget och produkten noggrant så att det inte finns några fraktskador. Om du ser en skada någonstans är det viktigt att du påpekar detta till chauffören som kan notera det på fraktsedeln. Det är viktigt att det blir en notering gjord för att vi ska kunna driva ett skadeärende mot Schenker/DHL för att få ersättning för skadorna.

Gå igenom produkterna du fått levererade så att alla produkter är med i leveransen. På fraktsedeln står hur många kolli som ska vara med i leveransen. Se över så att alla kollin blivit levererade. Om något kolli saknas så ska chauffören notera det på fraktsedeln. Fraktsedeln behövs för att göra en förlustanmälan, skadeanmälan etc.

Vikten av att underteckna leveranskvitton – Din försäkran om leveransens tillstånd
När du tar emot en leverans är det av yttersta vikt att förstå att din underskrift på leveranskvittot är mer än bara en formell handling. Den utgör din officiella bekräftelse på att du har mottagit leveransen i det skick den är i vid leveranstidpunkten. Här är varför det är så viktigt:

1. Acceptans av leveransen:
När du skriver under leveranskvittot, indikerar det att du har accepterat leveransen. Det innebär att du godkänner att varorna är i gott skick och överensstämmer med din beställning. Om du inte noga granskar leveransen innan du skriver under, kan det bli svårt att senare hävda att varorna var skadade eller bristfälliga vid leverans.

2. Bevis för tillståndet vid leverans:
Leveranskvittot fungerar som bevis på varans tillstånd vid tidpunkten för leverans. Om det senare uppstår tvister om eventuella skador eller fel på varan, kommer leveranskvittot att användas som referenspunkt för att fastställa om skadan eller felet uppstod under transporten eller efter leveransen.

3. Svårighet att få ersättning för skador:
Om du undertecknar leveranskvittot utan att notera eventuella skador eller fel på varorna, kan det vara svårt att få någon ersättning för dessa skador i efterhand. Många transportföretag kräver att eventuella skador rapporteras omedelbart vid leveranstidpunkten. Att upptäcka skador efter att du har undertecknat kvittot kan göra det betydligt svårare att få rättmätig ersättning.

Så, vad bör du göra?

För att skydda dig själv och din investering, följ dessa riktlinjer:

  1. Granska noga: Inspektera leveransen noga innan du skriver under. Notera eventuella skador eller fel på varan.
  2. Dokumentera skador: Om du upptäcker skador eller fel, dokumentera dem så noggrant som möjligt. Ta bilder och anteckna skadans omfattning.
  3. Rapportera skador: Rapportera omedelbart eventuella skador eller fel till transportören och leverantören. Följ deras riktlinjer för att rapportera och dokumentera problemen.
  4. Skriv med reservationsklausul: Om du är osäker på varans skick, kan du skriva under kvittot med en reservationsklausul som indikerar att du accepterar leveransen under förbehåll om eventuella skador. Detta ger dig möjlighet att undersöka varorna närmare innan du accepterar dem fullt ut.

Genom att vara uppmärksam och agera noggrant vid leverans kan du undvika många potentiella problem och säkerställa att du får de varor du förväntar dig i gott skick.

4. Leverans utan kvittens:
Att ta emot en leverans utan att kräva en kvittens är en riskabel affär som kan leda till svårigheter när det gäller att få ersättning för eventuella problem med varorna. Här är varför det är en risk och vad du bör vara medveten om:

Ingen bevisning om leveransen:
När du inte begär eller skriver under en leveranskvittens, finns det ingen officiell dokumentation som bekräftar att du har tagit emot varorna. Detta innebär att du kan sakna bevis på att leveransen någonsin ägde rum om det uppstår tvister eller problem.

Svårigheter att bevisa skador eller fel:
Om varorna är skadade eller felaktiga vid leverans och du inte har en kvittens som visar deras skick vid den tidpunkten, kan det vara extremt svårt att bevisa att skadorna eller felen uppstod under transporten. Detta kan göra det komplicerat att få ersättning från transportören eller leverantören.

Vår rekommendation
Vi rekommenderar dig som kund att alltid vara på plats för att ta emot leveransen. Det är lättare att lösa eventuella problem om det finns officiell dokumentation av leveransen.

Dina rättigheter vid fel på produkt

Om du upptäcker ett fel på en vara har du rätt att kräva att felet ska rättas till. Det kan till exempel göras genom att vi lagar varan eller att du får en ny. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen. Är det inte möjligt att varken reparera varan eller ge dig en ny kan det bli fråga om ett prisavdrag som motsvarar felet, eller att häva köpet. Det innebär att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka.

Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten.

Läs mer om konsumentköplagen
Här finns information från konsumentverket

Skadeanmälan

En skadeanmälan måste göras inom 7 dagar efter utförd leverans för att vi ska kunna skapa ett ärende till Schenker eller DHL. Skador som anmäls efter 7 dagar kommer Schenker och DHL att avskriva direkt. Det går alltså inte att få någon ersättning för en skada som är anmäld för sent.

Det är därför viktigt att du går igenom din leverans noggrant vid mottagande och ber chauffören notera skadorna på fraktsedeln. Finns ingen notering på fraktsedeln så ersätter inte fraktbolagen skadorna.

Har din order en skada som leveransbolaget orsakat?

Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Plåtgrossisten.se (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.

Kontaktuppgifter:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella skador på ditt hus vid försenad leverans och eller eventuellt skadad plåt/plåtdetaljer. (Vi rekommenderar inte att ni river det gamla taket innan din order har levererats). Vi reserverar oss för eventuella förseningar av utlovad leveranstid. Oftast är leveranstiden 2-4 dagar från det att vi skickat din order men kan variera då vi använder oss av utomstående bolag som t ex DHL och Schenker. Vissa orter har utkörningar endast på specifika dagar.

Vi reserverar oss för att fraktkostnaden i e-handelns ordersystem inte alltid stämmer. Om en fraktkostnad i verkligheten skulle vara betydlig högre så meddelar vi kunden om det som får ta ett beslut om hur hen vill göra. Att fraktkostnaden ibland inte stämmer beror på att vi har så skrymmande gods. Långa längder till vissa orter kan bli väldigt mycket högre kostnad än andra orter.

Vi reserverar oss för att våra leveranser kan vara uppdelade. Vissa detaljer skickas ibland från leverantören och vissa detaljer direkt från vårt lager. Det är för att vi ska kunna hålla priserna så låga som möjligt för dig som kund samt för att kunna leverera så snabbt som möjligt.

Vi reserverar oss för att en leverans eventuellt kan ha felplockade detaljer som resulterar i att taket ej kan monteras. Vi ersätter såklart med detaljer för att du ska kunna färdigställa taket. Men lika här så kan inte Plåtgrossisten ta ansvar för anlitad arbetskraft, ett öppet tak, väder, vind, ställningskostnader etc som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande. Vi rekommenderar att du har allt material på plats och att du går igenom ordern så att allt stämmer. När du har allt på plats och är redo för monteringen så kan du riva det gamla taket och börja montera det nya.

Vi kan inte ta ansvar för anlitad arbetskraft, ett öppet tak, väder, vind, ställningskostnader etc som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande p.g.a. av en försenad leverans eller skador. Det är ej möjligt för oss att ersätta dig ekonomiskt för den typen av kostnader. En sak att tänka på är att ha materialet på plats innan du anlitar en snickare eller plåtslagare som ska montera taket.

GDPR – PUL

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter och eller ditt organisationsnummer. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. Hantering av personuppgifter sköts enligt GDPR´s lagstadgade riktlinjer. Genom att ange personnummer i något av våra formulär eller i kassan så samtycker du till att vi får lagra ditt personnummer i vårt ordersystem.

Hantering av material & Förvaring

Förvaring

När du erhållit din order så bör produkterna monteras ganska omgående. Om du behöver förvara din plåt för en senare montering så ska den förvaras torrt.

Lagra i möjligaste mån din takplåt och dina plåtdetaljer inomhus. Vid utomhuslagring täcks materialet med presenningar. Om kondensrisk föreligger lagras paketen med lutning. Se till att god genomventilation erhålles.

Beläggningen kan bli förstörd när plåt förvaras fuktig under tid. Inga garantier gäller vid en felaktig förvaring.

Gåbarhet

Gåbarhet på tunnplåtsprofiler är svårt att definiera. Allmänt gäller att man skall iakttaga viss försiktighet vid gång och arbete på tunnplåtstak. Med gåbar plåt menas profil som tål försiktig gång utan att ta skada eller erhålla förfulande intryckningar. För säkerhets skull bör du alltid försöka gå på eller intill läkt. För takpannor gäller att alltid gå i profilbotten när du beträder taket.

Montering

Följ monteringsanvisningen

Monteringsanvisningar för takprofiler finns att hitta här på vår hemsida inne på den profilen du har köpt. Gå till fliken takplåt och leta dig fram till din produkt. Alternativt kan du använda vår sökfunktion för att hitta rätt.

Monteringsanvisningen ska följas vid monteringen då det är tillverkarens rekommendationer för hur profilen ska monteras. Har du frågor eller funderingar kan du ringa till oss eller direkt till tillverkaren för att få information. De mesta finns i monteringsanvisningen och går att läsa sig till.

Montering enligt monteringsplan

Vissa av våra leverantörer lämnar en monteringsplan för ditt tak. När du ska montera taket är det bra att ha den på plats så att du ser vilka plåtar som ska monteras vart. Följer man inte monteringsplanen så kan det ibland vara så att taket inte går ihop. Det kan då saknas en plåt när man börjar närma sig slutet på monteringen.

Taksäkerhet

Vid montering av taksäkerhet finns en del punkter att ta hänsyn till. Det kan vara exempelvis vilken snözon man tillhör, mängd, taklutning och antal. Vi har tagit fram en specifik sida som kan användas som hjälpmedel vid beställning av exempelvis snörasskydd. Läs mer