Integritetspolicy

Integritetspolicy för Plåtgrossisten

Denna integritetspolicy beskriver hur Plåtgrossisten i Sverige AB (”Plåtgrossisten”,
”vi”, ”oss”) samlar in, använder, lagrar och delar personuppgifter i samband
med besök på vår webbplats, förfrågningar, offerter och köp av våra produkter.

Vi behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och kompletterande svensk lagstiftning.

1. Personuppgiftsansvarig

Plåtgrossisten i Sverige AB
Org.nr: 556089-2423
Adress: Hästskovägen 2, 813 33 Hofors
E-post: info@platgrossisten.se

Plåtgrossisten i Sverige AB är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som beskrivs i denna policy.
VD har det övergripande interna ansvaret för att vår behandling sker enligt gällande regler.

2. Vilka personuppgifter vi samlar in

Vilka uppgifter vi behandlar beror på hur du interagerar med oss, men typiskt kan följande kategorier förekomma:

  • Kontaktuppgifter: namn, adress, postnummer, ort, e-postadress, telefonnummer/mobilnummer.
  • Identifikationsuppgifter: personnummer (vid faktura, delbetalning och kreditprövning) och i vissa fall organisationsnummer.
  • Order- och betalningsinformation: beställda produkter, ordernummer, fakturauppgifter, betalningsmetod, betalstatus.
  • Teknisk information: IP-adress, enhetsinformation, webbläsare, tidsstämplar, samt uppgifter från cookies och liknande tekniker.
  • Kundkommunikation: uppgifter som du lämnar när du kontaktar oss via e-post, formulär, telefon eller sociala medier.
  • Användar- och beteendedata: t.ex. hur du använder webbplatsen, vilka sidor du besöker och vilka produkter du tittar på.

3. Ändamål och rättslig grund för behandlingen

3.1 För att hantera beställningar och leveranser

När du gör en beställning hos oss behandlar vi dina personuppgifter för att kunna:

  • ta emot och bekräfta din beställning,
  • plocka, producera och skicka dina varor,
  • kontakta dig vid frågor om beställningen,
  • hantera returer, reklamationer, garantier och serviceärenden.

Rättslig grund: fullgörande av avtal (när du handlar av oss) samt, i vissa fall, vårt berättigade intresse
av att kunna hantera kundservice och reklamationer.

3.2 För att hantera fakturering, bokföring och rättsliga skyldigheter

Vi behandlar personuppgifter i samband med fakturering, betalningar och bokföring, exempelvis i vårt
order- och faktureringssystem.

Rättslig grund: rättslig förpliktelse, t.ex. enligt bokföringslagen och annan tillämplig lagstiftning.

3.3 För kreditupplysning och faktura/delbetalning

Om du väljer faktura, delbetalning eller betalningsanstånd kan vi behöva behandla ditt personnummer och överföra det till
vår kreditgivare (t.ex. Fortnox Finans eller Svea ekonomi) för kreditprövning.

Rättslig grund: fullgörande av avtal samt vårt berättigade intresse av att bedöma kreditrisk.

3.4 För kundservice och kommunikation

När du kontaktar oss, exempelvis för offert, frågor om produkter eller support, behandlar vi de uppgifter du lämnar
för att kunna hjälpa dig.

Rättslig grund: fullgörande av avtal (om du är kund) eller vårt berättigade intresse av att kunna svara på dina frågor
och ge service.

3.5 För marknadsföring och erbjudanden

Vi kan använda dina kontaktuppgifter och information om dina köp för att:

  • skicka relevanta erbjudanden till dig som befintlig kund,
  • visa anpassade annonser och rekommendationer online,
  • göra enklare kundsegmentering, t.ex. baserat på tidigare köp.

Rättslig grund: berättigat intresse av att marknadsföra våra produkter till dig som kund.
För vissa kanaler (t.ex. nyhetsbrev där lag kräver det) använder vi samtycke. Du kan alltid motsätta dig direktmarknadsföring
genom att kontakta oss eller följa avregistreringslänk i utskicken.

3.6 För att förbättra webbplatsen och säkerheten

Vi behandlar teknisk information, loggar och anonymiserad statistik för att:

  • övervaka och förbättra webbplatsens funktionalitet och användarupplevelse,
  • analysera trafiken på sidan (t.ex. via Google-tjänster),
  • upptäcka och förebygga missbruk, bedrägerier och säkerhetsincidenter.

Rättslig grund: vårt berättigade intresse av att förbättra och skydda våra system och tjänster.

4. Lagringstid

Vi lagrar dina personuppgifter endast så länge det behövs för de ändamål som framgår i denna policy eller så länge
det krävs enligt lag.

  • Order- och kunduppgifter: lagras normalt upp till 10 år för att uppfylla krav enligt bokföringslagen (ca 7 år) samt för att kunna hantera garantier, reklamationer och andra krav enligt konsumentlagstiftningen.
  • Kredit- och betalningsuppgifter: lagras så länge som krävs för den aktuella transaktionen, samt enligt krav i bokförings- och konsumenträttslig lagstiftning.
  • Kundserviceärenden: sparas så länge som är nödvändigt för att hantera ärendet och för att kunna följa upp vid behov.
  • Marknadsföringsuppgifter: sparas så länge du är kund eller tills du motsätter dig behandling för detta ändamål eller återkallar ditt samtycke (där samtycke används).
  • Teknisk data och cookies: lagringstiden varierar beroende på cookie/teknik. Se avsnittet om cookies samt dina inställningar i vår cookie-banner.

När uppgifterna inte längre behövs anonymiseras de eller raderas på ett säkert sätt.

5. Mottagare av personuppgifter

Vi säljer inte dina personuppgifter vidare. Däremot kan uppgifterna lämnas ut till följande kategorier av mottagare för att
vi ska kunna fullgöra våra åtaganden:

5.1 Transportörer

För att kunna leverera dina varor lämnar vi nödvändiga uppgifter till våra fraktbolag, exempelvis:

  • Schenker
  • DHL

Uppgifter som normalt delas är namn, adress, telefonnummer, e-postadress och leveransinformation.

5.2 Betalningslösningar och kreditgivare

När du betalar via våra betalningslösningar behandlas personuppgifter av respektive betalningsleverantör, t.ex.:

  • Svea (kortbetalning, faktura, delbetalning)
  • Fortnox Finans (faktura och kreditlösningar)

Uppgifterna kan exempelvis vara namn, adress, personnummer, e-post, telefonnummer, IP-adress samt orderinformation.
Respektive leverantör är personuppgiftsansvarig för sin egen behandling och har egna integritetspolicyer.

5.3 IT- och driftleverantörer

Vi använder olika IT-leverantörer för drift, underhåll, order- och fakturasystem samt analysverktyg, t.ex. Google-tjänster.
Dessa agerar normalt som personuppgiftsbiträden och behandlar uppgifter enligt avtal med oss.

5.4 Leverantörer och tillverkare

När varor skickas direkt från leverantör eller tillverkare kan vi behöva dela nödvändiga leveransuppgifter för att säkerställa
korrekt produktion och leverans.

5.5 Returer och reklamationer

I samband med returer, transportskador eller reklamationer kan personuppgifter delas med fraktbolag, försäkringsbolag,
leverantörer och eventuella externa parter som hjälper oss att hantera ärendet.

5.6 Myndigheter

Vi kan lämna ut personuppgifter till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag, exempelvis till Skatteverket eller andra
tillsynsmyndigheter.

6. Överföring till länder utanför EU/EES

Vi strävar efter att behandla personuppgifter inom EU/EES. I vissa fall kan våra leverantörer av IT- eller analyssystem
finnas utanför EU/EES (t.ex. vissa Google-tjänster), vilket kan innebära överföring av personuppgifter till tredjeland.

Sådana överföringar sker endast om det finns en rättslig grund och lämpliga skyddsåtgärder, t.ex. EU-kommissionens
standardavtalsklausuler eller motsvarande mekanismer. Mer information kan lämnas på begäran.

7. Cookies och liknande tekniker

Vår webbplats använder cookies (informationskapslar) och liknande tekniker för att ge dig en bättre upplevelse, möjliggöra
funktioner i webbshopen, analysera trafik och anpassa marknadsföring.

7.1 Typer av cookies vi använder

  • Nödvändiga cookies: krävs för att webbplatsen ska fungera, t.ex. för varukorg, inloggning och säkerhet.
  • Funktionscookies: används för att komma ihåg dina inställningar och val, t.ex. språk.
  • Analys- och statistikcookies: hjälper oss att förstå hur webbplatsen används, t.ex. via Google-tjänster.
  • Marknadsföringscookies: används för att visa relevanta annonser och följa upp marknadsföringskampanjer.

7.2 Samtycke till icke nödvändiga cookies

Icke nödvändiga cookies (t.ex. för analys och marknadsföring) används endast om du samtycker via vår cookie-banner eller
motsvarande inställningar. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar via länken i bannern eller i din webbläsare.

7.3 Hur du kan hantera cookies

Du kan ställa in din webbläsare så att den blockerar eller varnar om cookies. Observera att vissa funktioner i webbshopen
då kan sluta fungera eller fungera sämre.

8. Dina rättigheter

Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har du flera rättigheter i förhållande till de personuppgifter vi behandlar om dig:

  • Rätt till information och tillgång: du har rätt att få bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig och i så fall få tillgång till dem (registerutdrag).
  • Rätt till rättelse: du har rätt att få felaktiga eller ofullständiga uppgifter korrigerade.
  • Rätt till radering: du kan i vissa fall begära att vi raderar dina personuppgifter, t.ex. när de inte längre behövs för ändamålet eller om du återkallar ditt samtycke.
  • Rätt till begränsning: du kan begära att behandlingen begränsas under vissa förutsättningar, t.ex. om uppgifternas riktighet är ifrågasatt.
  • Rätt att invända: du har rätt att invända mot behandling som sker med stöd av berättigat intresse, inklusive profilering, samt mot behandling för direktmarknadsföring.
  • Rätt till dataportabilitet: för uppgifter du själv lämnat till oss som behandlas med stöd av avtal eller samtycke har du rätt att få ut dem i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och få dem överförda till en annan personuppgiftsansvarig där det är tekniskt möjligt.

Om du vill utöva någon av dina rättigheter kan du kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges under punkt 1.
Vi kan behöva be dig verifiera din identitet för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifter till rätt person.

9. Säkerhet

Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst,
förlust, missbruk, ändring och förstöring. Exempel på sådana åtgärder är åtkomstbegränsningar, behörighetsstyrning,
säkerhetskopiering, krypterad kommunikation (t.ex. HTTPS) och interna rutiner för hantering av personuppgifter.

10. Klagomål till tillsynsmyndighet

Om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter har du också rätt att lämna in klagomål till
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är tillsynsmyndighet för dataskydd i Sverige:

www.imy.se

11. Ändringar i denna integritetspolicy

Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy vid behov, exempelvis om vår behandling av personuppgifter ändras eller
om gällande lagstiftning uppdateras. Den senaste versionen finns alltid på vår webbplats.

Senast uppdaterad: 24 november 2025